11 hónap / 33 ugrás

Jövő július végén az addig is napi használatban űzött Passatunknak munkára és szereplésre készen kell állnia. Az előző posztok bütykölnivalóiból csinos kis lista állt össze, ezen kell végigtolnom szűk év alatt a leendő menyasszonyi kocsit.

ho.jpg

  1. Műszerfal rendszeres ápolása
  2. Külső műanyagelemek rendszeres ápolása
    Műszerfal, lökhárítók, műanyag díszlécek, kilincsek, esőtálca, hogy ne csak jó legyen a kocsi, de szép is. Ezek műszerfal- és lökhárítóalápolós körbeszisszentésére kábé havonta szánok rá egy borbélyötpercet: ha már megőrizni nem tudom a színüket, legalább újra és újra visszaállítom pár hétre.

SZEPTEMBER

  1. Kipufogódob: A középső dobhoz vezető, szétcsúszott csőszakasz a probléma legutóbbi említése óta már átesett némi igazításon, aminek elvileg be kellett volna szüntetnie a csörgődobkoncertet. A várt hatás azonban elmaradt, a tetejébe pedig nem is ez az első hiábavaló kísérletezés: korábban egy lik újratömítése is csak átmenetileg halkított rajta, még korábban egy másik szerviz az (egyéb szempontból tényleg hasznos) gyújtásbeállítással igyekezett kiűzni a démont. A mostani szerelő szerint a gond meg is szűnt. De a hang akkor is pusztulatosan borzasztó, szóval keresek valakit, akinek ugyanúgy bántja a fülét, mint nekem, és helyrehozza a megmacskásodott kipufogórendszert. Sürgős a javítás, mert addig minden más látható fejlesztés csak a vakítókrómos, de üveghangú menőjenő-fighterek irányába lökné a mi úri automobilunkat.

OKTÓBER

  1. Szivargyújtó-spirál kiiktatása
  2. Szellőzőrács cseréje a műszerfalon
  3. Takarólap bekattintása az üres kapcsolóhelyre
  4. Napellenző-világításra plexibúra
    Ezek beszerzésével és elhelyezésével már táncsak elboldogulok gyorsan, szóval pipáljuk ki az elején.
  5. Hangcsillapítás, aminek az ütemezésén azért igencsak módosíthat, ha majd kiderül, mennyire kell szétkapni hozzá a kocsit.
  6. Jobb hátsó lámpablokk kiegyenesítése: Ha a hangcsillapításhoz netán a csomagtartófedelet is buherálni kell, egy füst alatt a lámpák is helyükre kerülhetnek.

NOVEMBER

  1. Felnik felújítása, amihez pár napig le kell mondanunk az autóról, hacsak nem akarom menetszéllel szárítani a festéket. Plusz logisztikát igényel, hogy a kiszemelt műhely (amelynek munkáját már több autón is megszemlézhettem) a szomszédvárban, Hódmezővásárhelyen található, de ez persze leküzdhető akadály.
  2. Első-hátsó embléma cseréje
  3. Rádióantenna cseréje
  4. Első indexbúrák cseréje narancsról fehérre
    Azon kevés szerelési művelet egyikei, amikre személyesen is vállalkozok, ahelyett hogy profihoz rohannék velük. Csak a színes izzót ki ne felejtsem!

DECEMBER

  1. Hátsó rendszámtábla cseréje, ha az okmányiroda is úgy akarja.
  2. Karbantartás: Bár nem tekintem a projekt részének, de beütemezni be kell a szokásos tmk-műveleteket is: olajcsere, ablaktörlőlapátok, meg idén éppen fékbetétek. Plusz elmaradhatatlan némi miújság-típusú átvizsgálás. Mint minden évben. Kétszer.

2016. JANUÁR

  1. Klíma: A kipufogóval holtversenyben a legfontosabb elem a listán. Mégis hátratettem, mert időigényes beszerzésre számítok. Nameghát a költségvetés-befolyásoló hatása is gondos ütemezésre sarkall. (Az ezt követő tételek pedig már nagyrészt megfontolhatók vagy későbbre halaszthatók.)
  2. Fordulatszámmérő: Ha már a klíma miatt úgyis szét kell kapni a műszerfalat, egyúttal ezt is beépíthetjük.
  3. Magnókazetta-lejátszás beüzemelése: Lehet, hogy ehhez is kapóra jön a műszerfal szétdikházása.

FEBRUÁR

  1. Tolótető-szerkezet cseréje: Enélkül el lehet tengődni, de azért egy menyasszonyi kocsi mennyivel vagányabb már hátracsapott ablakkal! Mivel típushibáról van szó (már ha típushibának tekinthetjük, hogy 20 év után elfárad egy nem létfontosságú alkatrész), valószínűleg kevés jó állapotú bontott elem létezik, így itt is hosszas keresgélésre készülök.

MÁRCIUS

  1. Motormosás
  2. Megroppant első emelőpontok kilakatolása
  3. Rozsdakezelés az alvázon
    Mindhárom művelet a téli sós-vizes-havas megpróbáltatások után esik a legjobban.

ÁPRILIS

  1. Kopott váltószoknya cseréje
  2. Kopott könyöklő cseréje
    Miután a működéséből egyikük se veszít, hagyok magamnak időt kitalálni, hogy meg akarom-e szüntetni a nagyszerű plusz funkciót ellátó rongyolódást.

MÁJUS

  1. Polírozás, karcok kijavítása
    E kettőhöz ragaszkodok, a késői időzítés csak arra szolgál, hogy az esküvő idején még biztos frissen vakítson a kasztni.

JÚNIUS

  1. Oldalburkolat ráépítése
  2. Hátsó spoiler ráépítése
    Funkciójuk alapján (a burkolat talán némi védelmet nyújt az ajtók aljának, de ezt is inkább csak belemagyarázom) abszolút elhagyhatók, ha viszont a projekt vége felé lesz még rájuk lendületem, állati sokat dobnának a Passat kiállásán.
  3. Karbantartás: Valami igazítanivaló úgyis adódik a szokásos átvizsgáláskor. A sok buhera után pont jól is jön.

JÚLIUS

  1. Fejtámla beépítése hátul középre: Előbb-utóbb meg kell oldani, még ha ritkán is utazunk négynél többen a kocsiban. Vagy az ötödik ember mindig magára csatol egy HANS-ot.
  2. Derékmagasságban állítható sofőrülés beszerelése: Miután ez nagyrészt csak a kényelmemet szolgálná, és a fejtámla–sofőrfej távolság azért most se vészes, a projekt végén meglátjuk, megéri-e a vesződséget.
  3. Szőnyegek, amiknek most sincs híján az autó, de persze a direkt hozzá gyártott darabokkal lenne az igazi. Ez az érv csak a lista végére elég.
  4. Belső tisztítás (ablak, ülés, burkolatok): A tisztaságbomba felrobbantása természetesen az utolsó simítás lesz.

AUGUSZTUS

  1. Esküvői díszek felrögzítése: Hogy a nagy műgonddal végigcsavart projekt után végül egy rózsabokréta kedvéért engedjem ki a gyeplőt a kezemből :)

Sas lelkem persze biztos kitör még párszor a sorrend szigorú korlátai közül, de ennek így is kell lennie, ha belegondolunk, hányféle szempont játszik közre az ütemezésben:

  • mit mi előtt és mivel egyszerre éri meg?
  • melyik évszakban érdemes?
  • mennyi idő kell alkatrészt vadászni?
  • mennyire sürgős a cucc a projekttől függetlenül is?
  • hány szerelést bír még el egy hónap?
  • mennyire fontos az adott részlet (fájna-e, ha netán kifutnék időből, forrásból, bármiből, mire odaérek)?

De ha ezt legalábbis nagyrészt végigviszem, a Passat mint youngtimer – a veteránoknál használatos ötös skálán – a jelenlegi, megítélésem szerint 3-as állapotából előlépve erősen megközelíti majd a 2. kategóriát. (A teljes 2-eshez a motorba is érdemes lenne jobban belemászni, ez talán egy következő projekt.)

2. kategória: Jó állapot. Eredeti vagy szakszerűen restaurált. Hiánytalan, de könnyű használati nyomokkal. Nincsenek hiányzó vagy hozzáépített alkatrészek. (Kivéve: ha a műszaki vizsga követeli.)

3. kategória: Használt állapot. Az évek normális nyomai. Kisebb hiányosságok, de teljesen menetkész. Nincsenek rozsdafoltok. Nem igényel azonnali munkálatokat. Nem szép, de használatra alkalmas.

(Oldtimer katalógus, OldtimerMédia, Budapest 2004.)

Mindezeket a beavatkozásokat természetesen a blogon is végigkalandozzuk. Most pedig nekiállok egyrészt szerelőt keresni a kipufogóhoz, másrészt meg összerakni a projekt várható költségvetését. Amint valamelyik elkészül, jövök.

Komment

A bejegyzés trackback címe:

https://diszduda.blog.hu/api/trackback/id/tr887781336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.