Egyre gyakrabban morgom: “Kell egy garázs!” Általában indulatosan, amikor a frissen mosott kocsit fülig sárosan találom egy kiadós sivatagi eső után, vagy a jégbordákat kapargatom a hó alól féktelen haragomban. Persze, amint ülés van a seggem alatt, mindjárt kijózanodok: “Drága.”
Legutóbb viszont már családilag egyeztünk meg, utánanézek: tényleg annyira drága lenne-e egy garázst bérelni Szegeden, és mindent összevetve az előnyök vagy a hátrányok serpenyője a nehezebb?
Mellette:
1.
Egy fix: a garázsban tartott autó az tisztább. Régóta csodálkozok, hogy ha beállok egy parkolóba, szinte csak tisztább autókat látok, hiába hinném szívesen, hogy én márpedig patyolat verdával járok. Néha azon kapom magam, hogy hetente kanyarodok be a mosóba, mégis pár napig tart csak az öröm. Ha éjszakára csak a lakótelep egyik délceg juharfája alatt találok helyet, akkor bizony pár napig se. Ha még egy eső is beesik a lombkoronán keresztül, akkor aztán végképp azt kívánom, bárcsak lenne egy fix helyem.
Röviden: reményeim szerint a garázs = kevesebb mosás, több tisztaság. Persze a téli, só- és latyakmentesítő mosásokat így sem spórolhatom meg.
2.
Állagmegőrzés, úgy általában. A garázsban nem húzzák meg az oldalát, nem szarnak rá a verebek, nem rágja a nyest, nem sorozza meg a jég, nem mattítja ki a nap, nem kell jégkaparóval karistolni az üveget, és vihar után se kell tölgyfaágat daruzni a műszerfalról. De: az állagmegőrzés csak akkor igaz, ha a garázs szellőzik (lásd a hátrányok közt).
3.
A jégeső. A jégeső külön egy gondolatot érdemel, pedig igazából gondolni se merek rá.
4.
Véd a lopás ellen. Nyilván csak akkor, ha jó az ajtó, és jó rajta a zár. Mondjuk ha a tolvaj egyszer bejutott, akkor a garázzsal csak kapott egy jó rejtekhelyet, míg a kocsit bütyköli. Vagy időt, hogy a tulaj a következő garázsnyitásig ne is sejtse, hogy nyomorba van döntve. Tudjátok, mint a ponyva a Dögkeselyűben.
5.
Könnyebb a reggel. Szeretném egyszer úgy beindítani télen a Passatot, hogy se havat, se jeget ne kelljen lapátolni. Se tavasszal juhartermést, se ősszel falevelet.
6.
Nyáron kicsit hűvösebb. Ha nem tűzi a nap a kasznit, beleülni is, bütykölni is jobb. (Télen a hideget is csillapíthatná ugyan, de ugye vagy szigetelés, vagy szellőzés. És akkor inkább a szellő.)
7.
Tárolóhelyiség. A kocsi mellé látszólag kevés cucc fér a falra, mégis ott pihen egy egész spájz tartalma. Mivel a falak többnyire szögegyszerűk (nem kerülgetünk se ablakot, se radiátort, semmit), tökjól bepolcozható. Mondjuk utoljára több világháborúval ezelőtt láttak magyar földön oly garázst, amiben nincs kupi. Rejtély :)
8.
Szerelni a garázsban jajdejó! Megmártózni a felfedezés örömében, egyik kezedben zseblámpával, másikban kézikönyvvel, harmadikban egy elgurult csavarral, ez építi a jellemet. Csak kívülről néz ki zöldfülű szerencsétlenkedésnek - hát akkor nézzük belülről, okos szomszéd nélkül :)
9.
Fiúszoba. Ha elég a hely, mindenfélét be lehet rendezni a kocsiszínben: barkácsműhelyt, pókerbarlangot, Millennium Falcont, bármit, amit a család úrnője száműzne a lakásból, holmi ésszerűségre hivatkozva.
Ellene:
1.
Az ára. Ha veszed, azért, ha bérled, azért. De talán annyira mégsem. Lásd egy kicsit lejjebb.
2.
Messzebb lenne, mint az ablak alatti parkoló. Persze ha késő este jövünk haza, most is előfordul, hogy csak messzebb találunk helyet. Épp egy garázssorral szemben. Nameg a távolság átok és áldás is lehet. Legalább leszoknék róla, hogy klotyóra is kocsival járok. Ha az ablak alatt parkol a verda, könnyű lebeszélni magunkat a bicikliről, villamosról, gyalogszerről. (Aztán néha jön az instant karma, és a Belvárosban parkolóhelyet cserkészve morgolódok azon, hogy mondjuk bringával már vígan odaértem volna.)
3.
Dunsztolódik a kocsi. Ebből a szempontból speciel semmi gond a „csillaggarázzsal”: a szabad ég alatt a betonplaccon egy szellős éjszaka gyönyörűen kiszárad a legtöbb potenciális rozsdazug a kaszniban - míg egy zárt falú, netán földpadlós sufniban olyan párakötésben gubbaszt az autó, hogy karácsonyt ülnek a rozsdamanók. Szóval hosszú távon csakis a jól szellőző garázs éri meg.
Szempontok:
1.
Szeged.
2.
Közel legyen. Épp az előbb pendítettem meg, hogy talán nem is lenne gáz, ha eztán picit messzebb tárolnánk a kocsit. Elnézve viszont a konkrét kínálatot, az a veszély nem fenyeget, hogy túlságosan is közelit találnánk.
3.
Bérlés. Egyelőre legalábbis tapasztalatlanul, tele feltételezéssel biztosan nem ugrunk bele egy ingatlanvásárlás méretű kalandba.
4.
Minimum 14-15 m2. A hármas Passat vonóhoroggal 474 cm hosszú, tükröstül 198 cm széles, és ha legalább a bal oldalán emberhez méltóan be szeretnék szállni, az plusz 50 cm ajtónyitást jelent. Na meg jó volna egy méternyi játéktér a kocsi előtt/mögött. Mindezeket összevetve a 15 m2-t kell megcéloznom, bár ha netán épp tökéletesek az arányok, egy 14-est is érdemes lehet megnézni.
5.
Jól szellőző vagy azzá varázsolható. Lásd a dunsztkötést feljebb, a hátrányok közt.
6.
Jól zárható vagy azzá tehető. Hát naná.
Költségek:
1.
Bérleti díj. A kitűzött szempontok alapján havi 20-30 rugó környékén egész könnyen ki lehet fogni egy megfelelőt. Csak legyen a környéken!
2.
Kaució. A kéthavi bérleti díj itt is általános.
3.
Villanyszámla. Áram talán mindenhol van, nem is egy ökör ára a számla, de azért számoljunk vele.
4.
Vízszámla. Nem fontos a csap, de ha lenne, nyilván használnánk.
5.
Berendezés. Valamennyit úgyis alakítanánk rajta a magunk örömére.
6.
De: kevesebb mosás. Ha 3-4 helyett havi 1 fürdetéssel is tisztán tudjuk tartani a kocsit, abból évente egyhavi garázsbérlet simán összejön.
7.
Kevesebb benzin. Oké, a messze levő garázst előnyként beadni már tényleg szófacsarás. De tény, hogy ha kevesebbet autóznánk, kevesebbet is tankolnánk. (Persze lehet, hogy ezt el is viszi a buszbérlet. Meg ugye az autófenntartás többi költsége azért itt marad.)
8.
Kevesebb kockázat. Egy jégkár vagy egy kocsilopás kockázatát nehéz forintra váltani, amíg csak kockázat. De azért elég fontos hozzá, hogy idevegyük.
Válasz?
Hogy kell-e garázs? Mittudomén :)
Annyi biztos, hogy érdemes nyakunkba venni a környéket, és megnézni, milyet találnánk, ha úgy döntenénk. Pár hét múlva pedig kiderül, úgy döntöttünk-e.
Addig is, ha van egy jó tippetek, elborult szempontotok, netán tapasztalatotok, ide vele kommentben!